Påverkas min OTACELL/GSM-START enhet när 2G/3G-nätet stängs ner?


Postat av Otacell 2025-10-01 0 Kommentar(er)

Våra äldre fjärrstyrningsenheter använder 2G-nätet, som ofta kallas GSM-nätet. Vår nuvarande modell använder 4G-nätet, som är byggt för att fungera sida vid sida med 5G under lång tid framöver. Det betyder att enheter med 4G-stöd är väl rustade för framtiden.

 

Nedstängningen av 2G- och 3G-näten har redan påbörjats i Sverige. Under 2025 stänger flera operatörer sina 2G- och 3G-nät. Operatörerna Tele2, Telenor och Tre stänger sina nät i december 2025. Telia fortsätter driften av sitt 2G-nät till slutet av 2027, medan 3G-nätet stängs ned tidigare. Kontrollera alltid aktuell information hos din operatör om du är osäker på vad som gäller för ditt abonnemang.

 

 

Så ser du om din enhet påverkas

 

Första steget är att ta reda på om du har en äldre 2G/GSM-modell eller en nyare 4G-modell. Detta ser du på artikelnumret.

 

  • Artikelnummer som börjar med GSMS-, till exempel GSMS-SW22, GSMS-SW22T, GSMS-PH3, GSMS-PH4 eller GSMS-PH5, använder 2G/GSM-nätet och behöver bytas ut förr eller senare.

  • Artikelnummer som börjar med OTAC- (och alltså inte GSMS-) använder 4G-nätet och kräver ingen åtgärd med anledning av nedstängningen av 2G- och 3G-näten.

Artikelnumret finns tryckt på själva enheten och i den orderbekräftelse som skickades till din e-postadress när du lade beställningen.

 

 

Hur länge fungerar en 2G-enhet?

 

En 2G-enhet fungerar så länge det finns ett aktivt 2G-nät hos den operatör vars SIM-kort sitter i enheten. I Sverige innebär det i praktiken följande:

  • Om du använder Tele2, Telenor eller Tre i enheten slutar den fungera när deras 2G-nät stängs i december 2025.

  • Om du använder Telia i enheten kan den fortsätta fungera fram till slutet av 2027, under förutsättning att täckningen och övriga förutsättningar är uppfyllda.

Har du en 2G-enhet och inte Telia som operatör kommer enheten alltså att sluta fungera tidigare. För att kunna fortsätta använda enheten efter att andra operatörer har släckt sitt 2G-nät behöver du byta till ett SIM-kort från Telia.

 

 

Vilket SIM-kort kan användas?

 

Du kan använda vilket SIM-kort från Telia som helst. Det kan vara ett vanligt mobilabonnemang, ett M2M-abonnemang eller ett kontantkort.

Tänk på att:

  • Det måste finnas Telia-täckning där enheten är installerad.

  • Om du använder kontantkort behöver det finnas tillräckligt saldo på SIM-kortet för att enheten ska kunna skicka och ta emot SMS.

 

 

Steg för steg: så byter du SIM-kort i en 2G-enhet

 

När du byter SIM-kort i en 2G-enhet följer du stegen nedan. Kom ihåg att alltid följa den bruksanvisning som gäller för just din modell.

 

  1. Bryt strömmen till enheten. Stäng av strömförsörjningen till enheten innan du börjar arbetet.

  2. Förbered det nya SIM-kortet. Sätt först in det nya Telia-SIM-kortet i en vanlig mobiltelefon och stäng av PIN-koden i mobilens inställningar.

  3. Testa SIM-kortet i mobilen. Skicka ett SMS från den mobiltelefon där SIM-kortet sitter, till ditt vanliga mobilnummer. På så sätt kan du kontrollera att SIM-kortet fungerar som det ska och att du har rätt telefonnummer kopplat till det SIM-kort som senare ska sitta i enheten.

  4. Montera SIM-kortet i enheten. Ta ut SIM-kortet ur mobilen och sätt in det i enheten enligt beskrivningen i bruksanvisningen. När SIM-kortet sitter på plats kan du slå på strömmen till enheten igen.

  5. Uppdatera telefonnumret i appen. Öppna appen för enheten.

    • På Android klickar du på kugghjulet uppe till höger.

    • På iPhone klickar du på inställningar uppe till höger.

    Välj sedan "HANTERA PROFILER".

    • På Android klickar du på "ändra" till höger om den enhet som det gäller.

    • På iPhone klickar du på "i" (informationssymbolen) till höger om enheten.

    Ändra telefonnumret till numret för det nya SIM-kortet. Inga andra inställningar behöver ändras. Klicka sedan på "Spara" uppe till höger.

  6. Testa funktionen. Gå tillbaka till huvudvyn i appen, där alla kommando-knappar finns, och prova att styra enheten för att säkerställa att allt fungerar som det ska.

 

Kom ihåg att enheten bara kan svara om det finns saldo på det SIM-kort som är installerat. Vid osäkerhet, följ alltid bruksanvisningen för din modell. Alla äldre bruksanvisningar hittar du här: www.otacell.se/manual_link